مصرف متوسط ​​تخم مرغ خطر بیماری قلبی عروقی را افزایش نمی دهد

27 ژانویه 2020 - اختلاف نظر در مورد اینکه تخم مرغ برای سلامتی قلب مفید است یا مضر، ممکن است برطرف شود زیرا خوردن تقریباً یک تخم مرغ در روز خوب است.

تیمی از محققان موسسه ی سلامت جمعیت (PHRI) در دانشگاه مک مستر و علوم بهداشتی همیلتون به این سوال با تجزیه و تحلیل داده های سه مطالعه ی بزرگ و طولانی مدت چند ملیتی پاسخ دادند.

نتایج حاکی از آن است که با مصرف تخم مرغ هیچ گونه آسیبی به سلامت قلب و عروق  وارد نمی شود. با توجه به اینکه اکثر افراد در این مطالعه یک عدد تخم مرغ یا کمتر در روز مصرف می کردند، مصرف این مقدار تخم مرغ بی خطر است.

مصرف متوسط ​​تخم مرغ - که برای بیشتر افراد تقریباً یک تخم در روز است-، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی یا مرگ و میر را افزایش نمی دهد، حتی اگر فرد سابقه بیماری قلبی عروقی یا دیابت داشته باشد.

دکتر مهشید دهقان، نویسنده اول و محقق PHRI گفت: همچنین هیچ ارتباطی بین مصرف تخم مرغ و کلسترول خون، اجزای آن یا سایر عوامل خطر وجود ندارد. این نتایج هم برای افراد سالم و هم برای مبتلایان به بیماری عروقی، قوی و قابل استفاده است.

جزئیات این تحقیق در مجله تغذیه بالینی آمریکا منتشر شده است.

اگرچه تخم مرغ منبع ارزان قیمتی از مواد مغذی ضروری است، اما برخی از دستورالعمل ها به دلیل نگرانی از افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، مصرف کمتر از سه تخم در هفته را توصیه می کنند.

دکتر سلیم یوسف، محقق اصلی این مطالعه و مدیر  PHRIگفت: مطالعات قبلی در مورد مصرف تخم مرغ و بیماری ها متناقض بوده است. وی افزود: دلیل آن اینست که بیشتر این مطالعات از نظر اندازه نسبتاً كوچك یا متوسط ​​بوده و افراد زیادی از كشورها را شامل نمی شدند.

محققان PHRI نتایج سه مطالعه ی بین المللی انجام شده را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. مصرف تخم مرغ توسط 146011 فرد از 21 کشور در مطالعه PURE و توسط 31.544 فرد مبتلا به بیماری عروقی، از مطالعات ONTARGET وTRANSEND بررسی گردید.

دکتر سلیم یوسف گفت: داده های این سه مطالعه شامل جمعیتی از 50 کشور جهان بود که در شش قاره ی مختلف با سطح درآمد متفاوت زندگی می کردند و بنابراین این نتایج به طور گسترده قابل استفاده و کاربردی می باشد.

منبع:

The American Journal of Clinical Nutrition. doi.org/10.1093/ajcn/nqz348.

https://www.news-medical.net/news/20200127/Moderate-egg-intake-does-not-increase-risk-of-cardiovascular-disease.aspx